För att läsa denna artikel måste du vara inloggad. Logga in eller registrera dig.
Obs! Kostnadsfritt.
För att kunna ta del av informationen på vår hemsida behöver du fylla i några uppgifter. Personal & Ledarskap överlåter inte dina personliga uppgifter till en tredje part.
Enligt personuppgiftslagen (1998:2004) får ingen registrering av personuppgifter ske utan personens medgivande. Genom att kryssa i rutan nedanför godkänner du att Personal & Ledarskap lagrar de uppgifter du lämnat i syfte att användas för de tjänster Personal & Ledarskap och dess samarbetspartners erbjuder.
Registrera konto är gratis vilket är möjligt genom Personal & Ledarskaps olika partners och annonsörer. Därför är vi tacksamma om du accepterar att få e-postutskick med branschrelaterad information och reklam. Självklart kan du när som helst avsluta ditt konto och därmed slutar vi skicka e-brev till din e-brevlåda.
Som helårsprenumerant på tidskriften Personal & Ledarskap eller medlem i Sveriges HR-förening har du tillgång till exklusiva tjänster. I Personal & Ledarskaps artikeldatabas kan du söka bland tusentals artiklar publicerade från 1996 och fram till idag. Fyll i ditt prenumerantnummer eller medlemsnummer samt postnumret (utan blanksteg) till din tidnings leveransadress för att få tillgång till tjänstern
Studenter som är medlemmar i Sveriges Personalvetarstuderandes Riksförbund, P-riks, har tillgång till flera av de exklusiva tjänsterna på Personal & Ledarskaps hemsida. P-riks är en intresseorganisation för de studerandeföreningar som har anknytning till P-utbildningarna vid Sveriges universitet och högskolor. Kontakta din förening för mer info och lösenord.
Förändring är jobbigt och sällan härligt. Annars är det inte på riktigt. Det säger Lotta Schibbye Fredrikson, chef kultur och ledarskap på UR, en arbetsplats där det stormat det senaste året.
Inom skolan, omsorgen, socialtjänsten och andra arbetsplatser med många kvinnliga medarbetare uppstår ofta konflikter. – Det är svammel att kvinnor skulle bråka mer. Snarare är det dålig arbetsmiljö som driver fram konflikter, docent säger Britt-Inger Keisu.
Organisationer behöver överge myten om konstant positivitet och i stället bygga upp en negativ kapacitet, en förmåga att vara i osäkerhet och trevande så att nya tankar och insikter kan växa fram. Det säger Mats Alvesson. Foto: Elsa Frizell
HALLÅ DÄR: Mats Alvesson, professor i ekonomi vid Ekonomihögskolan vid Lunds universitet, och författare till boken Dumhetsparadoxen som igår presenterades under ett seminarium på Handelshögskolan i Stockholm.
Foto: Jörgen Appelgren
Att säga upp en medarbetare av personliga skäl är något av det svåraste en arbetsgivare kan ge sig in på. Ofta skapar det ett trauma för både den som blir uppsagd och den som ska driva processen internt.
– Det finns bara förlorare, säger arbetsrätts-advokat Åsa Erlandsson.
Två år som linjechef på McDonalds prövade ledarskapet, erfarenheter som Systembolagets hr-direktör Tobias Frohm haft glädje av i karriären.
FRÅGA EXPERTEN: Jag är ansvarig för vårt företags webbplats. Nu har jag hört att efter 25 maj blir det förbjudet att visa medarbetare på bild. Det skulle gälla både på intranätet och ut mot allmänheten och våra kunder. Det kan väl inte stämma? Och om det stämmer, hur gör jag för att slippa byta ut alla våra bilder?
Att rekrytera på sociala medier är så mycket mer än att sponsra en annons. Det handlar om att hantera nya förväntningar från kandidaterna och både vara snabb och långsiktig. Vi pratade med fyra experter som jobbar med det dagligen.
Foto Nicklas Thegerstrom
Du noterar när andra ser sig som offer eller skyller ifrån sig i stället för att göra det som krävs. Men hur gör du själv? Många inom hr klagar över att de inte blir lyssnade på, i stället för att ta tag i det verkliga problemet: de är för fega, säger Johannes Hansen.
Projekt är bara en uppvisning i konsten att ”tänka utanför boxen”.
– Projektet är en illusion av handlingskraft som sällan leder till tänkta effekter, säger statsvetaren Mats Fred som nu disputerar med en avhandling om projektifieringen i samhället.
DEBATT: Lars Göran Wallgren Tengberg, Göteborgs universitet, betonar att upplevd individuell stress på en arbetsplats aggregeras och försämrar hela organisationens intelligens, något som i förlängningen sänker det ekonomiska resultatet för verksamheten.
Foto: Erik Ardelius
När Sos Alarm gjorde sin första rekryteringskampanj via sociala medier blev resultatet succé. Runt 1 600 ansökningar ledde till hundra anställningar och medarbetare som kände stolthet över sitt arbete när de såg kampanjen.
Personer du vill anställa har ofta redan ett jobb. Då måste du ta till mer uppsökande metoder för att hitta dem. Att rekrytera med hjälp av sociala medier har de senaste fem åren seglat upp som ett måste för arbetsgivarna: här har vi samlat experternas bästa råd.
KRÖNIKÖREN: Tiden när arbetsgivare satte ut en annons i dagspressen och spänt väntade på dunsen vid brevlådan av ansökningar (på papper!) är snart ett minne blott. Dagens Nyheters bilaga med jobbannonser omsatte över miljarden och vi på andra sidan satt med överstrykningspenna och tipp-ex plitade på ansökningarna. En sorts ”post and pray”-mentalitet att någon därute skulle se annonsen, och att någon därute skulle gilla vår ansökan.
Hr-branschen har fått sitt eget #metoo. I Facebookgruppen #arbetsfel berättar tusen kvinnor om en arbetsmiljö där de utsätts för härskartekniker och sexuella trakasserier. Nästa steg är att hitta lösningar.
Ai:n Alicia T är först i Norden med att ta plats i en ledningsgrupp. Den ska förstärka gruppen på områden där vi människor inte har samma förmåga, enligt Fredrik Ring på Tieto.
EXPERTEN: Långt ifrån allt måste förhandlas eller informeras enligt MBL. Det skriver Tommy Iseskog i sin nya krönika och utvecklar varför.
Foto Sanna Percivall
Han ser vänlig ut. Och beskriver sig själv så också, både hemma och på jobbet - tills gränsen är nådd. Nu berättar Samir Törnblad, hr-chef på Bonnier Broadcasting och TV4, om hur han och kollegerna orkade gå till jobbet när det blåste som värst under #metoo-skandalen i höstas.
Reglerna för vab och jobb är glasklara. Du får inte jobba när du vabbar. Ha en tydlig kommunikation om vad som gäller, råder Niklas Löfgren, familjeekonomisk talesperson på Försäkringskassan.
Att jobba som hr-specialist kan vara både utmanande och känslomässigt krävande. Konfliktlösning, avskedanden och svåra samtal hör till vardagen för många. Och mitt i allt detta gäller det att behålla lugnet och agera professionellt.
FRÅGA EXPERTEN: På vårt företag finns fem förmånsbilar. De anställda använder dem för resor både i tjänsten och till och från arbetet. Vi förstår att förmån av fri trängselskatt för privata resor med förmånsbil, till exempel just resor till och från arbetet, är skattepliktig från och med den 1 januari 2018. Skatten ingår alltså inte längre i bilförmånsvärdet. Men hur räknar vi fram det skattepliktiga förmånsvärdet när bilarna ju används för både tjänsteresor och arbetsresor?
DEBATT: Ledare måste förstå och kommunicera fördelarna som ny teknik innebär för medarbetarna. De företag som inte gör det kommer att gå under. Det anser Åsa Arvidsson, vd för Avanade.
Den som är minsta osäker bör rådgöra med Datainspektionen innan känsliga personuppgifter behandlas, säger advokat Johanna Fjellström. Foto Jörgen Applegren.
I princip alla företag påverkas när EU:s nya dataskyddsförordning, gdpr, träder i kraft den 25 maj. Det här behöver alla företag göra för att bli gdpr-säkrade.
SÅ KOM JAG HIT. Hon blev prisad 2016 i Human Growth Award för sitt arbete på Arla och arbetar nu för att göra Billerud Korsnäs till en mer känd arbetsgivare. Paulina Ekwall gillar förändring och säger sig vara en krävande chef. Ledstjärnor? Mod och humor!
DEBATT: Georg Frick, hr-konsult, förvånas över hur den förda regionalpolitiken ignorerar de effekter den får på medarbetarna på de myndigheter som ska flyttas från Stockholm.
Du är passionerad i att dina medarbetare utvecklas och får utlopp för sin potential. Men du själv då? Här är bästa kompetensutvecklingen för din egen del.
Vilka kompetenser behövs för att lyfta dig själv till nästa nivå, för att kunna stötta organisationen i sin resa mot ett attraktivare arbetsgivarvarumärke, lyckade digitaliseringar och annat som banar in i framtiden?
KRÖNIKÖREN: Hr är en bransch som åldrats mindre som ett vin och mer som en avokado. När jag tänker på branschen och hur den svarar mot nutiden så får jag en sinnebild av Max von Sydow som springer Gatloppet i Gladiatorerna. Jag blir därför inte bara glad, utan polka-glad av att det sker en ideologisk och teknologisk förändring inom mitt skrå mot något meningsfullt. Det händer mycket just nu, fort!
Mattias Stenström har diagnosen asperger. Med stöd från Åsa von Dahn och hennes kolleger bidrar han till mångfald och tolerans på Ikea. Foto: Sanna Percivall.
Tolerans för varandras olikheter på arbetsplatsen. Hur uppnår man det? Ett sätt är att välkomna en ny kollega till arbetslaget, en person som har diagnos inom autismspektrat.
Runt 10 till 15 procent av befolkningen har IBS, en funktionell störning i mag-tarmkanalen. För dem kan kontorslandskapet på jobbet vara en mardröm. Det vet psykologen Sara Rydh.
KRÖNIKÖREN: Därför var det inte diskriminering att förbjuda engångsärmar. Patientsäkerheten viktigare än rätten att utöva sin religion.
Hon är 29 år och har redan hunnit jobbat ett år som hr-chef på ett företag med 170 anställda och 650 konsulter. En utmaning som kittlar i magen. Vi träffade Amanda Forssell och pratade om varför företagskulturer är som flyttfåglar.
Visst är det ett plus att vara kreativ, smart och tävlingsinriktad. Men för att vara riktigt attraktiv krävs det ytterligare en egenskap. Vissa rekryterare söker nämligen efter osäkra överpresterare, enligt den amerikanska professorn Laura Empson.
Många drömmer om att starta eget, och efterfrågan är stor på kunniga hr-konsulter. Ändå är det lätt att tveka inför det praktiska. Här tipsar Personal & ledarskap om vad du ska tänka på för att lyckas med ett eget företag.
Desirée Rova startade ett handelsbolag för att fylla ut sitt cv och visa på ambition. Sedan började kunderna ringa och ville ha hjälp.
Ger det några skattekonsekvenser att låta den anställde låna företagsbilen under fjällsemestern? Skatteexpert Lennart Salomonsson svarar.
Att människor inte har sin egen arbetsplats är absolut inte något nytt. Men digitaliseringen har gjort att 1990-talets aktivitetsbaserade flexkontor i dag har utvecklats till att bli fullt aktivitetsstyrda.
Noggrann analys av behoven och lika noggrann uppföljning efter förändringen. Det är framgångsreceptet bakom Kairos Futures lyckade övergång till att arbeta aktivitetsbaserat.
I mars 2014 intervjuades Värmdö kommuns huvudskyddsombud Katarina Magnusson i TV4:s Nyheterna. Hon berättade om medarbetare som grät på grund av flytten till ett aktivitetsbaserat kontor. Hon är fortfarande kritisk. Men förändringarna mot ett aktivitetsbaserat arbetssätt fortsätter, även om kommunen har tagit till sig av kritiken.
HALLÅ DÄR Kai Wärn, VD på Husqvarna och utsedd till Årets ledare 2017 av tidningen Affärsvärlden.
– Ett bra ledarskap är baserat på ett intresse för alla delar av verksamheten, och att lyssna och vara öppen för input från alla människor i organisationen. Det ger mycket och hjälper till när du behöver skapa en balans mellan här och nu och framtiden som också är en viktig ingrediens i ett bra ledarskap. Att skapa förutsättningar för bra -exekvering ”här och nu” genom ett tydligt fokus och samtidigt klara av att hålla en strategisk inriktning över tid.
Annonsera Kontakt Prenumerera Om Personal & Ledarskap