10 bästa råden från relationsmästaren på Linkedin 


2019-11-26 - Maria Pettersson är Chief Talent Officer på Marginalen Bank. Hon är också en proffsnätverkare på Linkedin med över 20 000 kontakter. Här delar hon med sig av sina bästa tips.

Nyligen hölls SM i employer branding, Magnet Awards. Maria Petersson var på plats och under festen kom det fram flera personer som sa: är det du som är Maria Pettersson, jag känner igen dig från Linkedin?

- Jag blev väldigt förvånad!

Nu är det inte så konstigt att bli igenkänd med så många kontakter och inte minst inom hr och rekrytering. Sedan Maria Pettersson gick med i Linkedin har hennes kontaktnät vuxit exponentiellt tack vara en till en början medvetet aggressiv marknadsföring. Då var Maria Pettersson ny i Stockholm och ville snabbt utöka sitt nätverk för att lyckas i rollen som rekryterare. På den tiden var Linkedin mer av en cv-databas och många ville gärna knyta kontakt.

30 nya kontaktförfrågningar - om dagen

Idag upplever Maria Pettersson att fler har blivit mer restriktiva med vilka de lägger till, en del i bristyrken har till och med valt att stänga ner sina profiler efter att de blivit överösta med kontaktförfrågningar eller jobbförslag.

- Jag får dagligen ungefär 30 kontaktförfrågningar och minst två-tre säljförslag. Det har gjort att jag blivit mer restriktiv. Som säljare på Linkedin behöver man respektera ett nej, men jag återkommer gärna självmant om det är intressant längre fram, annars blir det för tjatigt när man får så många förslag.

Maria Pettersson ser Linkedin som ett skyltfönster där man visar vad man har att erbjuda och som en kontaktyta för nya affärer och karriärmöjligheter. Som ansvarig för kompetensförsörjningen på Marginalen Bank har hon alltid jobbhatten på, all hennes interaktion och kommunikation görs med både hennes egna och företagets bästa för ögonen.

- Jag skulle aldrig kunna dela någonting som jag personligen inte står för. Jag försöker alltid vara en ambassadör för företaget jag jobbar på, men delningarna får inte gå emot mina egna värderingar. Jag är personlig i min kommunikation, men jag lägger inte ut matbilder och liknande, det är ju ändå ett professionellt nätverk.

Första intrycket är digitalt

Idag är första intrycket av en person ofta digitalt. Maria Pettersson säger att både hon själv och de hr och rekryterare hon känner alltid kollar Linkedinprofilen inför ett möte med en kandidat. Därför är det av stor vikt att det man delar och kommenterar följer en röd tråd.

- ALLT syns. Man måste ha en strategi för hur man väljer att kommentera och dela.

Hennes bästa råd för att med små medel lyfta en medioker profil och närvaro är att skriva intressanta inlägg om områden du brinner för. Det är också bra att skriva en kort presentation som kort och koncist sammanfattar vad du vill och kan erbjuda. Dessutom är det viktigt att alltid tänka på hur du vill uppfattas när du kommenterar.

Det här kanske skrämmer en och annan. För en del kan det kännas obekvämt att skylta med vad man tycker och står för, men det är synd, tycker Maria Pettersson.

- Börja med att bygga en proffsig profil i grunden. Sedan kan du börja lajka och kommentera inlägg som inte är kontroversiella utan sådant som du tycker är intressant och positivt. Börja kommentera kring sådant du håller med om. Du kan också börja med att posta egna inlägg, parallellt med det bygga upp ett nätverk.

Våga be om hjälp att dela

Om det är svårt att få spridning på sina inlägg då? Våga fråga ditt nätverk om hjälp.

- Jag tycker till och med att man i början kan fråga sina kontakter om de kan hjälpa till att få lite spridning. Det är inte alls fel att be om!

Samma sak gäller rekommendationsfunktionen. Sitt inte och vänta, utan börja rekommendera andra så kommer du få tillbaka själv. Och går det trögt - be om att få en rekommendation!

- Det är bra att man kan hjälpa varandra. Om någon har ett litet nätverk med lite spridning så brukar jag tänka att jag kan hjälpa till att de ska få spridning så länge jag kan stå för det. Man ska ju inte dela sådant man inte står för. Det är liksom ditt professionella varumärke.

Hur mycket får man skryta på Linkedin då?

- Ibland när jag eller företaget får utmärkelser eller sådant så brukar jag tänka till om jag ska dela eller inte? Blir det drygt om det blir för mycket? Man får ju väldigt mycket positiv bekräftelse och energi när man väl gör det. Jag lägger större fokus på att vara insäljande kring företaget jag jobbar på med transparens och visa vad vi gör. Jag har ju ett ansvar i min roll för vår talangförsörjning.

Medarbetare som delar ger bäst effekt

Just när det gäller kompetensförsörjning så har Maria Pettersson märkt att det är när medarbetare själva delar inlägg och kommentarer om Marginalen Bank som det får bäst effekt. På samma sätt kan ett inlägg där några kolleger spelar tv-spel ge högre engagemang än en klassisk jobbannons.

- Det blir ett successivt sätt att bygga en relation med kandidaterna. Det blir en enormt stor skillnad om någon hos oss delar något, eller att vi på hr säger något. Jag jobbar mycket med att få medarbetarna att dela SINA upplevelser.

Hur mycket måste man vara på Linkedin då, för att få ett så stort nätverk och bli en influencer?

- Jag har Linkedin uppe på ena skärmen hela tiden. Jag har inte hittat något annat verktyg som är så effektivt för att nå ut med arbetsgivarvarumärket eller när jag söker ny personal. Det här är ett väldigt viktigt verktyg för hr. Du kan nå ut till väldigt många bara genom ditt eget nätverk och utan att behöva sponsra inlägg.

Maria Pettersson brukar kolla upp hur hennes inlägg och artiklar tas emot. Blir det ett ljummet mottagande som når få, väljer hon kanske ett annat ämne nästa gång.

- Då tar jag för givet att ämnet inte engagerade mitt nätverk så då lägger jag inte upp den typen av inlägg.

Även om ett ämne inte får spridning genom likes och kommentarer så finns det andra värden.

- Artikelfunktionen får inte så mycket spridning, men det som är bra, är att artiklarna ligger kvar. Den ligger synlig på din sida. Inlägg kommer ju snabbt ner i flödet. Vissa använder artikel till att visa vilka lediga jobb då har, jag brukar använda funktionen till att erbjuda mer läsning och mer fakta till den som är intresserad.

Lär andra om Linkedin

På tidigare arbetsplatser har Maria Pettersson använt sina egna erfarenheter av att vara aktiv i sociala medier för att dela kunskaperna till kollegerna. Hon har också i samband med det skapat tävlingar för att engagera medarbetare i att dela och sprida kommunikation om arbetsgivaren. Ett effektivt sätt att sprida inlägg är att tagga in personer som är omnämnda, på så vis når du också hela deras nätverk. För övrigt är det att vara aktiv ofta och att uppdatera kontinuerligt som skapar synlighet.

- Fix the basics och var aktiv! Välj en professionell profilbild. LinkedIn själva har sagt att man bara genom att ha en profilbild kan öka antalet besök med 1100 procent.

Nästa grej är att skriva en sammanfattning som visar vad du vill och kan erbjuda.

- Använd rubriken titel till mer än just din titel, beskriv vad du kan erbjuda där också. De som gör det får bäst genomslag har jag märkt.

Emojis i profilen eller i kommunikationen då, är det okej? Maria Pettersson har själv en stjärna framför sitt namn. - Det är en ren uppmärksamhetsgrej. Jag får faktiskt ofta frågan om vad jag har gjort för att få stjärnan. Jag säger då att jag har lagt till den själv för att jag vill synas i bruset och det verkar funka! Många experter verka tycka att det inte ser så proffsigt ut med emojis, men yngre generationer använder dem hela tiden. Jag tycker att emojis livar upp lite om du i övrigt skriver personligt och professionellt!

JENNIE JENSEN

Maria Petterssons 10 bästa Linkedinråd

1. S över din profil: välj en professionell bild, skriv en smart sammanfattning och använd en rubrik som visar vad du vill och kan erbjuda

2. Var alltid ödmjuk i din kommunikation

3. Tänk på hur du vill uppfattad och ha alltid både din personliga och professionella hatt på

4. Dela bara sådant som du själv kan stå bakom

5. Dela sådant som andra kan ha nytta och glädje av och som du själv brinner för

6. Vill du ha hjälp att sprida dina inlägg? Be dina kontakter om att lajka eller dela vidare! Det är inte fel att fråga

7. Börja rekommendera andra så kommer du själv att då rekommendationer. Går det trögt? Be om en rekommendation, det är okej!

8. Skryt smart - det är alltid mest effektivt att låta medarbetare själva berätta om sina upplevelser till exempel

9. Om du har någonting väldigt intressant och tidlöst som du vill dela, använd artikelfuntionen istället för inlägg eftersom de är lättare att hitta, inlägg försvinner ner i feeden med tiden

10. Våga vara personlig OCH professionell. Vill du använda en emoji eller två - gör det!


JUST NU PÅ FÖRSTA SIDAN