”Employer branding är ännu viktigare i lågkonjunktur”


2019-12-11 - Det är medarbetarna som skapar resultaten och i en lågkonjunktur är det ännu svårare. Det säger Elin Arnell, Talmundos nya Nordenchef som råder att satsa ännu mer på medarbetarna när det krisar.

Foto: Johan Ström

Du har blivit Nordenchef på ­Talmundo nyligen – vad ska du göra på jobbet?

– Allt ifrån att bygga organisationen och säkerställa att vi har starkt kundfokus i hela kundlivscykeln till att etablera varumärket på den nordiska marknaden. Det pågår också en sammanslagning just nu av Talmundo, HR Manager, Reach Mee och Web­cruiter, och jag är med och tar fram strategin och planen för implementering för Talentech som bolaget kommer att heta.

Du har just lämnat Coreworkers, och employer branding går som en röd tråd i karriären. Vad är employer branding för dig?

– Det är att bygga inifrån och ut. Att skapa förutsättningar inåt i verksamheten för att bygga sitt varumärke utåt. Det går aldrig att bygga sitt employer brand på en extern bild.

Nu när vi är på väg in i en lågkonjunktur. Hur jobbar man med ­employer branding i krislägen?

– Det är ännu viktigare i en lågkonjunktur. Det är medarbetarna som skapar resultaten och i en lågkonjunktur är det ännu svårare. Då gäller det att satsa på det som är mest betydelsefullt för att ändå nå framgång, det vill säga medarbetarna.

Vad har varit din mest lärorika motgång?

– På Telenor jobbade jag i försäljningsorganisationen med rekrytering, utbildning och hr-frågor brett. Initialt fick jag inte så stort gehör för hr-frågorna som jag önskade. Men jag undersökte det vi investerade i medarbetarna i form av till exempel utbildningar och kopplade ihop det med försäljningsresultat och när vi tappade medarbetare. Jag kunde räkna ut hur många miljoner bolaget kunde tjäna på att säljarna stannade bara några månader längre genom att till exempel få utbildningar i rätt tid. Efter det var det mycket lätt att få gehör och få loss resurser för att fortsätta satsa på ledarskap och medarbetarskap mer långsiktigt.

Låter som att motgången också var din framgång?

– Ja, precis, och det har jag lärt mig av. Att det gäller att skifta mindset, vara lyhörd och omsätta det man har att bidra med så att jag kan svara upp mot andras perspektiv. Vad är dessa personers ingångskrafter och drivkrafter? Om man inte förstår den andras perspektiv kommer man inte kunna nå fram med sina egna.

Vad har du haft för ledstjärna i karriären?

– Att våga vara uthållig och trygg i att arbetet kommer att ge resultat. Våga tänka långsiktigt och kortsiktigt samtidigt och ta in andras perspektiv. Det finns många olika vägar till ett mål.

Vad är ditt bästa karriärtips?

– De första rollerna man har kanske inte uppfyller alla drömmar. Se till att leverera på målen i den roll du har samtidigt som du bjuder in dig själv till de sammanhang där du har ännu större passion. Då kommer ditt ansvar växa snabbare. Våga kliv fram och ­bidra med dina perspektiv. Var inte rädd att bjuda någon på lunch vars ­arbetsuppgifter du är intresserad av för att höra vad som skulle krävas för att nå dit. Det är förvånansvärt få som faktiskt gör det.

ELSA FRIZELL


JUST NU PÅ FÖRSTA SIDAN