Säkra upp för krisens tre faser


2020-01-20 - Var förberedd på kris så klarar ni den bättre. Det är ett av budskapen i en färsk bok om krishantering. Hur man leder sin personal och agerar på ett konstruktivt sätt i krisen är gemensamt nästan oberoende av krisens natur och metodiken bör alla ledare lära sig. Det menar krishanteringsexperten och författaren Carolin Runnquist.

I takt med den ökade digitaliseringen så ökar även riskerna. Det menar Carolin Runnquist, cyberexpert och författare till den nya boken Att leda i kris - skapa förtroende i en komplex värld (Liber, 2020).

- Många organisationer befinner sig i en kraftig förändringsfas och motståndskraften hänger inte med. Förändringen är ju fantastisk men den skapar också mer sårbarhet. Det gör att väldigt många bolag och organisationer möter en ökad risk. Även om man är bra på att jobba proaktivt med säkerhet så finns risken att drabbas av en kris under sin karriär, säger Carolin Runnquist.


Foto: Liber.

Hon är ansvarig för Swedbanks digitala kanaler och håller vid sidan sin anställning föreläsningar i cybersäkerhet och krishantering ute i organisationer. Hon är beteendevetare och har jobbat som konsult med krishantering under flera år. I sin nya bok har hon samlat egna och andras erfarenheter om krishantering, beskriver vad forskningen säger och ger läsaren konkreta mallar och checklistor.
- Oavsett om det är en stor flygplats som ligger nere ett dygn, ett terrordåd som skett eller en stor omorganisation som skapar krisen så är metodiken den samma.

Hr har en särskilt viktig roll i krishanteringens tre faser: den proaktiva, den stöttande och den återställande fasen.
- Hr behöver ansvara för att skapa säkerhetsmedvetenhet i organisationen, bygga ledare som klarar att vara superexekutiva under krisen, stötta dem under krisen och sedan hantera allt som kan komma upp under den återställande fasen. För mig har det blivit en aha-upplevelse när jag intervjuat ledare till boken att gott krisledarskap är som en uppskruvad version av gott ledarskap i vardagen.

En vanlig fälla är att den återställande fasen definieras som allt för kort.
- När adrenalinet lägger sig tror man att man är klar. Men så är det inte. Det kan komma efterdyningar i flera månader efter och där har hr en viktig roll att hålla samman återställningen. Den delen känner jag starkt för men den glöms lätt bort för att man är så glad att det värsta är över.

Verksamheter som långt innan krisen drabbar dem har lagt en tydlig värdegrund verkar ha lättare att ta sig igenom krisen, enligt Carolin Runnquist.
- Alla ledare jag har intervjuat säger att värderingsarbetet har varit extremt viktigt för att kunna hantera krisen. De som driver frågan om värderingsdrivet arbete är ofta hr. Man kan inte jobba med värderingsfrågorna när man är mitt i krisen men det finns mycket att göra innan.

JENNIE JENSEN


JUST NU PÅ FÖRSTA SIDAN