5 Snabba frågor med Stina Koskijev


2021-08-25 - I sommar har vi på Personal & Ledarskap bjudit in ett antal inspirerande & framgångsrika HR-personer att dela med sig av sina tankar kring ledarskap. Vi har ställt fem snabba frågor om ledarskap till Stina Koskijev, recruitment-konsult på Level Recruitment. Hon bidrar med sina bästa bok- och poddtips på temat, samt ger tips på vad som krävs för att utvecklas till och vara en riktigt bra ledare.

Foto: Patrik Smith

Hej Stina! Har du någon favoritbok på temat chef- och ledarskap?

Jag funderade på detta. Det finns en uppsjö av böcker, men så kände jag att jag vill ge ett tips som kanske är lite oväntat. Så mitt boktips är Michelle Obamas självbiografi, det finns ingen bok som har utvecklat mig i min yrkesroll så mycket och så oväntat som den boken. Jag tycker att hon skriver mycket om vad ledarskap faktiskt handlar om, och det är relationer. Jag tycker att där finns det inte konkreta tips för hur man blir en bättre chef, men det tror jag inte heller är vägen att gå om man vill utveckla sitt ledarskap.

Hur tycker du man ska göra för att utveckla sitt ledarskap?

Jag är ganska trött på den stereotypa chefen vi har idag - som är ung, driven, har mycket på sina axlar och biter ihop. Det är en bild av en chef som tyvärr har pågått ganska länge, och är en ganska ohanterlig bild av hur en chef ska vara och av hur en chef mår bra själv. Min viktigaste punkt, både för mig själv och även när jag har coachat andra chefer, är att få chefer att förstå att de också är människor. Samhället har format chefer som att man ska vara någon slags robot, som om man ska klara allt. Tittar man på sjukskrivningarna så är det rätt uppenbart att det inte funkar. Jag tycker att man ska utvecklas som chef handlar det om att analysera sig själv: Vem är jag? Vad gör jag bäst? I Vilken miljö mår jag bäst? Vilka relationer har varit lyckade i mitt liv, och varför? Om vi tittar på hur en chef ska vara idag så är det som att en chef ska vara oumbärlig och vara den här klippan, man ska inte berätta vad man känner eller oroa personalen. I det långa loppet blir det så att man tappar förtroendet för chefen. Mitt tips är att försöka frångå den här bilden, och titta in i dig själv, i vilka relationer du mår bäst och försöka applicera det.

Berätta om den bästa chefen du har haft och varför?

Den personen som fick mig att förändra mitt eget ledarskap mest var en person som tog emot mig och som verkligen var mer öppen. Hon var den första personen som visade mig att det är okej att vara en mjuk chef, det är okej att vara ledsen inför sin personal och visa känslor. Det gjorde bara att hon vann mer respekt från mig och gjorde att vår relation blev väldigt bra. Jag kände ett väldigt starkt förtroende för henne, och hade väldigt stark respekt för henne men jag tyckte också om henne som person. Detta gjorde att vi i teamet under henne uppnådde uppsatta målsättning och levererade goda resultat. Men inte minst gav det oss möjligheten att på riktigt, utan filter, våga och kunna utvärdera varför och hur vi lyckades. Hade inte hon vågat visa vem hon egentligen är, hade inte vi vågat göra detsamma, vilket var en enorm styrka.

Vad skulle du ge för tips för att vara en riktigt bra chef eller ledare?

Att våga visa vem du egentligen är, det är något vi saknar idag. Det är det bästa sättet att vinna personals förtroende och motivation. Det blir så mycket enklare att vara sig själv än att spela en roll hela tiden - om du ständigt spelar en "roll" i ditt jobb, och inte vågar visa vem du egentligen är, så är det klart att det blir betungande och slitsamt. Identifiera ditt starkaste och svagaste jag: när är du som starkast och när är du som svagast? Identifiera i vilka situationer du känner att du gör ett riktigt bra jobb och identifiera situationer där du känner att det trycker till. Genom att göra det kommer du att se att när du anser dig vara svag och otillräcklig så handlar det oftast om kommunikation och att man känner sig missförstådd. Ställer du dig de frågorna kan du utvärdera vilka som är dina utvecklingsområden.

Har du någon favoritpodd på temat chef- och ledarskap?

Jag följer faktiskt inte en enda podd som är på temat. Däremot så är jag jätteduktig på att försöka googla upp vissa avsnitt eller intervjuer jag är intresserad av. Den podden jag kanske lyssnat på mest rör employer branding, jag tycker att det är ett vädligt viktigt inspel i chefsskap - att man förstår att employer branding inte bara handlar om marknadsföring utan det handlar också om hur du uppfattas, hur du är och hur du får personal att agera under ditt ledarskap. Det finns en liten byrå som heter Check som har en egen podd, den tycker jag är väldigt bra. Men annars brukar jag säga att poddar för mig är ett varmt, långt bad och ett glas rödvin - det är absolut inte jobb. Det är liksom där jag inte är chef, utan kan slappna av och njuta!


JUST NU PÅ FÖRSTA SIDAN