5 Snabba frågor med Lotta Vikström


2021-09-01 - INTERVJU. I sommar har vi på Personal & Ledarskap bjudit in ett antal inspirerande & framgångsrika HR-personer att dela med sig av sina tankar kring ledarskap. Sist ut är Lotta Vikström, grundare av Be Best och Be Proud. Hon bidrar med sina bästa boktips på temat, samt ger tips på vad som krävs för att utvecklas till och vara en riktigt bra ledare.

Foto: Pernilla Pettersson

Hej Lotta! Har du någon favoritbok på temat chef- och ledarskap?

Jag har en favoritförfattare när det gäller ledarskap och det är Louise Bringselius. Hon skriver väldigt mycket om tillitsbaserat ledarskap, och jag gillar hennes sätt att vara konkret och tydlig när hon förklarar. Det är lätt att förstå, och det är också lätt att ta med sig. Ett extra plus är att det hon skriver om är förankrat i forskning, det finns många böcker som inte är det. Jag följer henne på LinkedIn, och jag tycker att hon har en personlighet som är äkta i de här frågorna, hon vet vad hon skriver och pratar om. Henne har jag väldigt stor respekt för när det kommer till böcker. Sen ska man veta att det inte går att läsa sig till ett ledarskap, och att det inte är någon dans på rosor att vara ledare. Det man kan sakna i de här böckerna är väl kanske frågan "vill jag vara chef?" och "har jag förstått det här uppdraget till 100%?" eller finns det lite frågetecken. Då ska man nog ta och fundera på om man ska vara ledare eller inte, för när man börjar tveka så skapas en osäkerhet. Är man osäker så blir det sällan bra. Med det sagt så kan man lära sig med resans gång, men jag tror att det är många som glömmer bort det här.

Vad tror du krävs för att vara en riktigt bra chef eller ledare?

Dels är det viljan. Men också kunskapen att kunna entusmiasera sina medarbetare, att få dem att vara med på uppdraget vi har och att alla har förstått. Där tror jag att det är viktigt att ställa sig själv frågan "vad har jag för mål med mitt uppdrag?", och när man har det tydligt för sig själv så ska man förankra det med sitt team, och verkligen säkerställa att de också har förstått det. Om något är otydligt börjar hjärnan spreta efter resans gång, så alla måste vara på samma linje för att lyckas. Det är en viktig del av ledarskapet, men också att ha tålamod. Ha tålamod att inse att det kanske kommer ta tid och att det kommer att bli lite misstag på vägen. Våga göra misstag, våga be om hjälp och våga be om ursäkt. Ett misstag accepteras alltid om du har modet att säga förlåt.

Sen vill jag uppmana alla chefer att inte sopa arbetsmiljöarbetet under mattan. Jag hör ofta att man inte har tid, att det inte är rätt läge eller att det är för dyrt. Men när arbetsmiljön brister så spelar det ingen roll hur duktig du är som ledare eller medarbetare. Skillnaden i företag som jobbat med sin arbetsmiljö gentemot företag som har struntat i det är väldigt stor, och det syns på vinstökningen också.

Vad tror du man kan göra för att utvecklas i sitt ledarskap?

Jag tror att det är övningen som gör att man blir bättre, att man får ta sig an utmaningar - men också att vara ödmjuk inför dem, och inför att du har med människor att göra. Det är inga robotar som sitter framför dig och som ska göra saker åt dig. Människor är fortfarande vår största arbetskraft, ta vara på det och gör det på ett bra sätt. Ingen ledare kommer att lyckas utan sina medarbetare, det spelar ingen roll hur många kurser du har läst, hur många böcker du har läst eller hur många poddar du har varit med i. Om du inte har medarbetarna på din sida så kommer du ingenstans i alla fall.

Vem är den bästa chefen du har haft och varför?

Jag hade en fantastisk chef för länge sen, och det är något jag har burit med mig i mitt hjärta och som jag använder mig utav fortfarande i mitt ledarskap - men främst när jag rekryterar, faktiskt. Min chef var VD för sitt familjeföretag Ejendals i Leksand, och jag sökte jobb som produktchef för skomärket Graninge. De ringer mig och vill träffas, så jag åker upp till Leksand. Efter två veckor får jag ett samtal där de säger att de vill anställa mig. Jag trodde att de hade blandat ihop alla CV:n! Jag är ganska bra på att köpa skor, men i övrigt kom jag ju från mediabranschen, jag hade jobbat som försäljningschef och hade ingen kunskap om skoproduktion eller fabrikerna i Asien och allt som det innebar. Jag blev jätteglad och tackade ja på studs, åkte upp för att träffa dem och VD:n var med i rummet. Jag skojade då lite om att de skulle ha blandat ihop CV:na, och undrade om de var medvetna om att jag inte hade någon erfarenhet från branschen. Då säger han: "Lotta, vi är fullt medvetna om det. Men det är inte ditt CV som var avgörande, utan det som var avgörande var din personlighet, din vilja att lära och sen vet jag att du är en jävel på att sälja". Det har jag känt sedan när jag rekryterar - det är inte CV:t som är facit. Det är personen vi måste titta på, och det glömmer vi ofta bort i rekryteringsprocessen. Det är för mycket fokus på tester och CV:n. Det var så häftigt att se den rekryteringen, att ge mig möjligheten på det sättet. Det gjorde att jag började se på ett helt nytt sätt på rekrytering.

Har du någon favoritpodd på temat personal- och ledarskap?

Jag har slutat att lyssna på de poddarna. Det har inget att göra med innehållet eller personerna. Men jag tycker att de går för mycket ut på att cheferna ska slå sig på bröstet och att de är så duktiga ledare - och många är superduktiga! Det är inte det jag menar, men jag saknar en viktig ingrediens i de här poddarna och det är medarbetarna. När vi pratar ledarskap så glömmer vi bort sen stora massan, det är inte ledarna som är den stora massan i en organisation utan det är medarbetarna. Det är inte säkert att dina medarbetare delar bilden med dig om vad som är en bra ledare, det kan också förändras över tid. När någon där ute skapar en podd där man inkluderar både ledare och medarbetare i en sund dialog så lovar jag att jag med glädje kommer att börja lyssna.