Anna Gulliksen: Så tar du försprång i Employer Branding arbetet


2020-09-09 - HALLÅ DÄR. Anna Gulliksen, Global head of Talent Acquisition & Employer Brand på Tieto EVRY, som har utsetts till Årets person inom Employer Branding, av företaget Universum.

Bolag som som har autentiska berättelser och som är duktiga på att visa vad de gör får ett försprång, säger Anna Gulliksen. Foto:Felicia Yllenius.

Hur tar man försprång i employer branding-arbetet?

– Det är väldigt lätt att enbart ­fokusera på häftiga kampanjer och bra kommunikation, men det är viktigt att hela kandidatupplevelsen är bra. Det är något vi arbetat mycket med på Tie to Evry, bland annat med gamifikation i rekryteringsprocessen.

– Jag tror på storytelling, något som många redan jobbar med. Sprid berättelser om varumärket som kopplar till samhällsnyttan man gör. Vi hade till exempel en kampanj om vårt samarbete med Länsförsäkringar där vi med hjälp av vr-teknik lärde barn trafiksäkerhet. Detta appellerar till många människor. De bolag som med autentiska berättelser, och som är duktiga på att visa vad de gör, får ett försprång.

– Det gäller såklart att känna sin målgrupp. När Tie to Evry gick samman valde man att inte börja med att ta ett nytt varumärke. I stället arbetade vi fram vilken minsta gemensamma nämnare vi hade som nytt bolag och vad som särskiljde oss från andra. I det arbetet gick vi igenom vad vi vet om vår målgrupp med hjälp av både intern och extern data.

– Du måste också veta var i trappan bolaget är. Vet målgruppen ­redan ­vilka vi är och vill jobba hos oss eller behöver vi börja med kännedomskampanjer?

ELSA FRIZELL


JUST NU PÅ FÖRSTA SIDAN

Fem diskussionsfrågor som bygger framtidens arbetsplats

KULTUR. Arbetsplatsen är död. Länge leve den. Så skriver den amerikanska vd-sajten Chief Executive och listar fem diskussionsfrågor för samtalet om hur arbetsplatsen kan utvecklas för att leva upp till framtidens krav och samtidigt bli en magnet för morgondagens bästa medarbetare.