"Kandidatupplevelsen i Sverige är medioker"


2021-04-07 - REKRYTERING. Rekryteringsprocesser som drar ut på tiden och rekryterare som inte återkopplar. Det är upplevelser som jobbsökare i Sverige alltför ofta möter. Det ger arbetsgivare badwill, menar Linus Wetterlind, vd för Realcruit som rankar rekryteringsföretag och som nu startar en kampanj för att lyfta kandidatupplevelsen.


Arbetsgivare måste se till att rekryteringsprocessen är positiv för de jobbsökande. Nu startar en kampanj för att ranka rekryteringsföretagens hantering av kandidatupplevelsen. Foto: Charles Deluvio, Unsplash.

Under parollen "Tillsammans för bättre kandidatupplevelse i hela Sverige" ska Realcruit tillsammans med flera rekryteringsföretag driva kampanj på Linkedin under två månader. Tanken är att locka kandidater att, via rankingsajten Realcruit.se, lämna sitt omdöme om rekryteringsprocesser de varit del i. För varje omdöme som lämnas ger kampanjens initiativtagare en symbolisk summa till valfritt välgörande ändamål.

Omdömena ska bygga upp grunden för ranking av rekryteringsföretag via Realcruit.se. Linus Wetterlind som startat rankingtjänsten har en bakgrund inom försäljning. Genom åren har han sett rekryteringsbranschen ur kandidatens synvinkel och han är inte imponerad.


Linus Wetterlind. Foto: Privat.

— Generellt sett så är kandidatupplevelsen ganska medioker. Många rekryterare är duktiga och brinner för sitt arbete, men andra återkopplar eller svarar inte. Det spiller över på arbetsgivaren som badwill. En hr-direktör som jag haft kontakt med sa det bra: den rekryteringsfirma vi anlitar är vår förlängda arm. Det är superviktigt att de sköter sina åtaganden mot kandidaterna.

Linus Wetterlind utvecklar:

— Om du har 100 kandidater till en tjänst så kan du förutom att få en anställd, du är nöjd med, även få 99 säljare eller promotors i de kandidater som fick en bra upplevelse.

Rekryteringsbranschens reaktioner på rankingen är delade. Många uppskattar idén, andra ogillar tanken på att få sitt arbete bedömt av kandidaterna, berättar Linus Wetterlind som fått frågan av rekryteringsföretag om att ta bort dem från rankingen.

— Men det gör vi inte. Vi är ett Tripadvisor för rekryteringsbranschen. Det finns ett tryck från kandidaterna. De säger att de äntligen har fått ett forum att uttrycka sig i.

JENNIE JENSEN


JUST NU PÅ FÖRSTA SIDAN

För dig som bryr dig om HR

ANNONS. Personio presenterade förra året H.U.G Digital 2020 med 3 500 deltagare. Det var en plats för alla typer av HR-personer från olika branscher som ville lära sig mer om hur hur framtidens arbete inom personalfrågor och HR kan se ut.