Rekryteringsnörd får dig att lyssna


2018-10-04 - Hon kallar sig rekryteringsnörd, tycker att fler företag ska sköta sin kompetensförsörjning själva och att de ska ställa hårdare krav på konsulter. Det är inte bara tack vare Rekryteringspodden som allt fler nu lyssnar på Josefin Malmer.


Att dela kunskap om rekrytering har blivit något av Josefin Malmers mission. I Rekryteringspodden tar sig hon och kollegan Anki Stafwerfeldt igenom de brokiga ämnena som alla ska leda fram till att en tjänst tillsätts. Foto: Sanna Percivall.

Att dela kunskap om rekrytering har blivit något av Josefin Malmers mission. I Rekryteringspodden tar sig hon och kollegan Anki Stafwerfeldt igenom de brokiga ämnena som alla ska leda fram till att en tjänst tillsätts.

Inför mötet med Josefin Malmer har jag googlat orden anställningsintervju och arbetsgivare för att få se vilka råd som dyker upp. Jag läser högt ur en artikel på nätet:

”Berätta lite kort om dig själv”, ”Nämn tre bra och dåliga egenskaper” och ”Hur trivdes du på ditt förra jobb?”. Artikeln avslutas med att konstatera att ”det viktigaste är att komma ihåg att man aldrig kan lära känna en person helt på den tiden en arbetsintervju tar. Så det är alltid en fråga om din magkänsla ifall det är rätt person för jobbet eller inte.”

Det blir tyst. Josefin Malmer skakar på huvudet.

– Jag blir inte förvånad, men frustrerad. Många chefer vill göra ett bra jobb men har inte fått rätt kunskap, så de googlar och hittar sådant här.

Att dela kunskap om rekrytering har blivit något av Josefin Malmers mission. Subjektivitet och brist på evidens är sådant som Josefin Malmer vill bekämpa. I Rekryteringspodden tar sig hon och kollegan Ann-Christine ”Anki” Stafwerfeldt igenom de brokiga ämnena som alla ska leda fram till att en tjänst tillsätts. I höst släpps deras rekryteringshandbok för chefer, med titeln Rekryteringsboken för chefer. Till vardags driver de tillsammans med Stefan Holm företaget Home of Recruitment som är ett managementkonsultbolag inom rekrytering. Målet är att göra företagen oberoende av ­extern rekryteringshjälp.

– Jag vill vara med och påverka, förändra och bidra till en bättre värld med det jag kan. Hjälpa till att göra ­skillnad. Nu har jag erfarenhet och kunskap och kan förklara så att folk fattar. Jag tror inte att de som jobbar i rekryteringsbranschen kan göra det bättre än arbetsgivaren själv.

För ett år sedan skickade Josefin Malmer och Anki Stafwerfeldt ut synopsis och kunde, lite oväntat, välja mellan flera förlag som nappade. Det är i sig ett tecken på att rekrytering ligger i ­tiden. På många håll är det kandidatens marknad, det råder kompetensbrist och allt fler arbetsgivare förstår vikten av att profilera sig. Det kräver en schysst rekryteringsprocess. Trots det finns det mycket mer att önska, på sina håll är kunskapen om rekrytering alltför låg. Dels när okunniga chefer får ansvaret och går på magkänslan, eftersom den fungerar så bra i andra lägen när det gäller människor – varför skulle den då inte fungera inom rekrytering? Dels när rekryteringsföretag tar över processen från ­arbetsgivaren och arbetsgivaren inte har någon egentlig koll på vilka de lägger sitt arbetsgivarvarumärke i händerna. Förhoppningen med den kommande boken är att förklara rekrytering på ett sätt som gör att den som läser lätt kan ta till sig och orkar lära sig.

– Vi hoppas att alla Sveriges chefer ska ha boken och nöta den i kanterna.

Tanken med boken är att hjälpa rekryterande chefer att fortsätta processen lika seriöst som när de satte kravprofilen – för den är ofta väl genomarbetad. Det är vad som sker efteråt som tenderar att halta.

– Man tar en intervjuguide från en pappershög och så släpper man det som står i kravprofilen.

I dag kan vem som helst kalla sig rekryteringskonsult. Det tycker Josefin Malmer är problematiskt, men än värre är att inte beställarna ställer krav på vad de får när de lägger ut sin rekrytering.

– Jag tycker att man ska ta reda på hur konsulten arbetar och vad den kommer att göra för mig som beställare. Hur hanteras de olika momenten? Används en standardprocess? Är man rekryteringsexpert så tycker jag att man ska kunna ta fram en anpassad process.

Möter du en leverantör som säger ”så här jobbar vi i vår process” så är Josefin Malmers råd att förhålla dig skeptisk.

– Jag tror inte att det finns någon universalprocess. ­Rekryteringskonsulten är där för att hålla kunden i handen och ska kunna förklara hur den säkerställer en god kandidatupplevelse. Som kund ska man ställa krav på att få reda på sådant som vad kandidaten tyckte om processen och hur många som nåddes av annonsen.

En certifiering finns, men har ännu inte blivit norm i branschen.

Ett körkort för rekryteringskonsulter kanske vore något?

– Marknaden bryr sig inte och då finns det ingen anledning för rekryteringskonsulter om ingen ställer krav. Men det skulle kunna bli skillnad om några började profilera sig genom att certifiera sig.

En viktig funktion i rekryteringsprocessen är djävulens advokat: från rekryterings­konsultens sida så behöver hen kunna ­hjälpa uppdragsgivaren att inte falla i någon diskrimineringsfälla, och från uppdrags­givarens sida, inte sällan en hr-specialist, behövs förmågan att utmana de ­rekryterande cheferna att ta rätt beslut. Att som hr-specialist coacha chefer i rekrytering är att gå balansgång och hitta rätt argument. Att prata magkänsla är till exempel en sådan sak som behövs, men att helt avfärda den kan skapa motsatt effekt.

– Jag hörde om en hr-specialist som fick höra av sina chefer att ”här kommer hon som inte gillar magkänslan”.

Josefin Malmer ser tydligt att många inom hr tar rekrytering på allvar. Det tas fram genomarbetade processer, instruktioner och mallar och det köps in verktyg. Ändå gör inte cheferna som hr-specialisterna säger.

– Att använda avancerade termer för att få intern uppmärksamhet, det är att göra en björntjänst. Vi måste ägna tid åt att skala, förenkla och involvera verksamheten. Göra beskrivningar och använda ord som känns bekanta. Måste vi prata om kompetensbaserad rekrytering, kan det inte bara heta rekrytering?

Josefin Malmer tar två olika verksamheter som exempel. Båda vars hr-avdelningar har tagit fram material för att kommunicera rekryteringsprocessen för rekryterande chefer. Det ena materialet är ett 16-sidigt dokument i Word. Det andra är en A3-sida: en färgglad karta utformad som en spelplan.

– Det är inte säkert att ett 16 sidor långt dokument förklarar det bättre. Det handlar inte om att hr inte kan, utan om att man inte lyckas få ut det och förklara så att andra förstår. Rekrytering behöver inte göras svårare än det är.

Genom Rekryteringspodden och sina inlägg på sociala medier har Josefin Malmer gjort sig ett namn inom rekrytering. Det som fick det att lossna på riktigt var när Josefin började följa rådet från en expert under en kickoff under hennes tid på Wise. Josefin Malmer började dela med sig av tips inom kompetensbaserad rekrytering. På några år växte hennes eget nätverk på Linkedin från runt 200 kontakter till över 5 500. En inte oansenlig skara följare, speciellt inte för den som startar eget företag.

– Jag tror på att dela det man kan. Vara bjuckig. Det är ­roligt och enkelt och det funkar.

Samma sak var det med podden. Josefin och Anki googlade ”rekryteringspodden”, såg att namnet var ledigt och körde i gång direkt, bokstavligen.

– De första tre avsnitten spelade vi in där och då. Vi bara körde. Det är som mycket av det vi gör, utifrån lust och ­nyfikenhet.

Sedan dess har det blivit 13 avsnitt och fler är på gång.

Att vara framgångsrik, det är att göra det som känns kul, menar Josefin Malmer. Att hon nu kan skörda frukten av ett drygt decenniums arbete inom rekryteringens fält hänger både på att hon valt att följa sin passion inom området – och att hon delar med sig av den.

– Under många år kände jag bara, ”kan ingen lyssna på mig, jag måste få förklara!”. Och nu, herregud, nu lyssnar de faktiskt på mig.

Det var på sin tidigare arbetsplats Wise som Josefin Malmer träffade Ann-Christine Stafwerfeldt. ”Vi kompletterar varandra bra och bekräftar varandra mycket. Vi är ett radarpar. Jag tror att när du hittar ditt dream­team så ska du håll fast vid det”, säger Josefin Malmer.


JUST NU PÅ FÖRSTA SIDAN