Så skapar Scandic en engagerande miljö


2018-09-14 - Hur bygger vi en miljö där medarbetarna vill och kan kommunicera, lära och dela? Det är en fråga som hotellkedjan Scandic just håller på att besvara genom att lansera en plattform där lärande och kommunikation ska driva engagemang bland de 17 000 med­arbetarna.


Upplägget bygger på idén om att i stället för att ledning och chefer sätter agendan för vad som ska läras och när, så ska medarbetare själva kunna söka kunskap när de behöver den, så kallat just-in-time-lärande. I stället för en tyngre ­e-learning serveras kunskap i munsbitsstorlek. Medarbetarna ska dessutom själva kunna skapa innehåll kring områden de är experter på.
– Vi sätter en ny lärandekultur nu. Det är en stor förändring som ska till, säger Siri Wikander, Director of People Growth på hotellkedjan Scandic.
I motsats till ett traditionellt LMS (learning management system), där tung administration kan göra att medarbetarna inte orkar eller hinner ta till sig nya kunskaper, så bygger den nya plattformen på att medarbetarna laddar ner en app till sin mobil. Miljön liknar i mångt och mycket de funktioner du hittar i sociala medier; det skapas flöden, du kan vara med i grupper (communities) som intresserar dig och du kan ladda upp och dela inlägg. Utmaningen blir att få medarbetarna att gå in och vara aktiva i den nya miljön. En morot är att medarbetarna uttryckligen uppmuntras att använda fem minuter om dagen till att gå in i appen och lära och dela.
– Lösningen är mobil och bygger på samma mekanismer som får oss att vilja gå in på Facebook, Linkedin eller andra sociala medier, säger Siri Wikander.
Den nya plattformen från Fuse blir på sikt en kunskapsbank ju mer den fylls av innehåll, vilket kommer att göra det enklare för medarbetaren att söka upp kunskap vid ­behov. Upplägget bygger både på läroplaner och här-och-nu-lärande. Exempelvis kan en medarbetare dela med sig av just sin färdighet eller expertis genom att ladda upp en video där hen demonstrerar den. Detta recept blir en blandning av traditionell kompetensutveckling och ett ­involverande, medarbetardrivet lärande.
I den nya plattformen skapas grupper för olika avdelningar inom Scandic och varje sådan grupp får en gruppägare, ofta chefen för just den avdelningen. Hon eller han har i sin tur hjälp av sin organisation för att skapa innehåll. Designen gör det också möjligt för den nyfikna medarbetaren att bredda sin kompetens genom att lära av andra grupper och avdelningar.
Siri Wikander är medveten om att det handlar om en stor transformation att gå från en kultur där företaget centralt ifrån sänder ut vad som ska läras och där medarbetaren ­genom kurser fokuserar på kompetensutveckling några gånger per år, till att få lärandet att bli en del av vardagen där alla i organisationen kan vara med och bidra till varandras kompetensutveckling. Men, hon har höga förhoppningar om vad den här lösningen kommer att möjliggöra för hotellkedjans lärandekultur.
– Det blir en bjussig kultur, där det är enkelt att dela med sig, säger Siri Wikander.
I stället för att skriva en lång kravlista skapade Scandic en vision som fått ligga till grund för valet av plattform: vi vill ha en engagerande lärkultur och vi utgår ifrån hur medarbetarna vill lära sig.
– Det är ett klassiskt misstag att utgå ifrån det system man redan har, med en kravlista på allt man saknar i det, i stället för att tänka på: Vad vill vi? säger Siri Wikander.
Hittills har Scandic rullat ut lärodelen i plattformen, det gamla intranätet är stängt och nu fasas internkommunikation och nyheter in i plattformen. Att koppla på kommunikationsperspektivet ger ytterligare en dimension och ett incitament för medarbetarna att engagera sig, då det är via plattformen som de får all intern information.
– För den anställde blir det en plats att mötas, dela och lära. För mig är det en dröm att få skapa en plattform för både lärande och kommunikation, säger Siri Wikander.
JENNIE JENSEN
Läs också: DET ÄR KUL ATT FÖLJA VARANDRA PÅ RESAN

JUST NU PÅ FÖRSTA SIDAN
#9