Sluta behandla företagskulturen styvmoderligt 


2021-02-10 - GÄSTKRÖNIKA. Varför faller ofta kultursatsningar och värdegrundsformuleringar platt? Många organisationer låter kulturen frodas utan att ha en plan för den, skriver vår gästkrönikör Teresa Acuña Lopez och föreslår lösningar.


Teresa Acuña Lopez, organisationsutvecklare, tycker att fler borde skaffa sig en plan för kulturen. Foto: David Falk.

Vem har inte arbetat för ett företag som förväntar sig att ledarna i organisationen ska stå längst fram i ledet, vifta med sina magiska trollstavar, och skapa magi som får medarbetarna att vilja hoppa högt och tacka ja till allt med ett sug efter att vilja bidra med mer.

Eller företag där de lägger ner timmar och resurser på att ta fram värderingar. Värderingar som ska symbolisera hur man vill att alla ska agera på arbetsplatsen. Vackra formade ord som ska leda medarbetarna som polstjärnan i ett evigt mörker.

Vem har inte varit med om att alla dessa initiativ faller platt? Jag tror att vi är många som kan sätta check på den.

Så varför faller det platt? Jo, för hemläxan inte är gjord. Företagskulturen är grunden till allt. Den är starkare än vilken värdering eller tagline ni kan tänkas hitta på. Den gror i lunchrummet, på måndagsmötet och AW:n. Den kan stärka ert företag och ta er mot himlavalven där medarbetarna spricker av stolthet och pengar rullar in som de ska. Men den kan också sprida sig som en smitta där även den mest engagerade medarbetaren blir grå och faller in i ledet, blir sjuk eller slutar.

Min erfarenhet säger mig att majoriteten av företag låter företagskulturen ske utan att man har en plan för den. De har inte förstått att företagskulturen består av alla arbetssätt och beteenden som man har i företaget. Som ledning tror man att det räcker med en AW eller en blomma när man fyller år. För det är väl det som menas med kultur? Eller?

Det man däremot gör är att man lägger ned tid och resurser på att skapa affärsplaner, marknadsstrategier och värdegrunder. Ibland har man kommit så långt att man pratar om att företagskulturen är viktigt men sen lever ledningen inte som man lär eller markerar inte mot ageranden som medarbetarna har. Till exempel ”Här visar vi respekt för varandra” men ändå så markerar ingen när samma medarbetare kommer sent varje gång. Eller ”Här är alla lika värda” men så får ledningen de finaste rummen på konferensen. Snälla ni i ledningsgruppen, ni måste bli mer medvetna om vad era beteenden och arbetssätt symboliserar.

Fler och fler studier visar på, speciellt nu i en pandemi, att företagskulturen är viktigare än någonsin. Det rapporteras om att den psykiska ohälsan är högre än på många år. Ni behöver rannsaka er själva om ni har en kultur som ni kan stå för, där medarbetarna känner arbetsglädje, eller om ni sminkar grisen. Ni behöver börja arbeta strategiskt med er kultur oavsett om ni sitter på distans eller inte. Det finns faktiskt inget att skylla på och ni har inte råd att vänta. Punkt!

Slutligen till er styrelser, ledningsgrupper och vd:ar som behöver ytterligare motivation till att satsa på er företagskultur och tänker ”What’s in it for us?”. Svaret på frågan är: Money, lots of money!

TERESA ACUÑA LOPEZ
Organisationsutvecklare och grundare till Culture by Design


JUST NU PÅ FÖRSTA SIDAN