Snabbspår till språk och jobb


2019-02-18 - Måste medarbetarna kunna tala svenska? Eller kan vi erbjuda en inkörsport till språket, arbetslivet och en tillhörighet i samhället? Så tänkte Max hr-chef Charlotte Zetterlund. Resultatet blev en språk- och ­serviceutbildning i egen regi.

För Max handlar språk- och service­utbildningen lika mycket om kompetensförsörjning som om mångfald och integration. För Tarek Kanatri betyder utbildningen och jobbet på Max att han nu har en grund att utgå ifrån på den svenska arbetsmarknaden. Foto: Nicklas Thegerström.

Tarek Kanatri kom från Syrien 2015. Han är en av de första deltagarna i Max egen språk- och serviceskola. Efter utbildningen har han fått jobb och arbetar nu 30 timmar i veckan på en Max-restaurang i norra Stockholm.

– Innan var det svårt. Jag satt bara hemma och studerade svenska. Nu är det mycket lättare. Mina kolleger lär mig språket.

För honom var servicedelen i utbildningen särskilt intressant.

– Service betyder så olika saker i olika länder. I Sverige är det bra service att komma ut till en gäst med kaffe och ett leende.

Emelie Ahlback, som är restaurangchef, tycker inte att språket står i vägen för hennes nya medarbetare.

– Det är inte jättesvårt egentligen. Just i vår bransch pratar vi mycket om samma saker. Det viktigaste är att de vill lära sig svenska, annars blir det svårt. Så länge man vill går det.

Hon ser också en stor fördel i att få in medarbetare som verkligen är engagerade.

– Jag anställer hellre någon som inte kan språket helt men som har koll på sina rättigheter och skyldigheter. Det viktigaste är att man har hög arbetsmoral.

För Tarek Kanatri betyder utbildningen och jobbet på Max att han nu har en grund att utgå ifrån på den svenska arbetsmarknaden.

– Kanske får jag ett annat jobb i framtiden. Då kan jag visa i mitt cv att jag har erfarenhet från en svensk arbetsplats. Jag vill även studera på universitet, säger Tarek Kanatri.

Inför starten av utbildningen sökte Charlotte Zetterlund samarbetspartner via några kommuner, men där var ­intresset svalt. Det var när hon kom i kontakt med ­Dua-delegationen som idén fick fart. Dua står för Delegationen för unga och nyanlända till arbete. Dess uppdrag är att främja statlig och kommunal samverkan och att utveckla nya samverkansformer i syfte att effektivisera unga och nyanländas etablering i arbetslivet. Tillsammans med Dua-delegationen, Arbetsförmedlingen och utbildningsföretaget Hermods skapades en pilotutbildning.

Utbildningen bygger på Hermods koncept för att lära ut service och har byggts på med inslag som är viktiga för just Max. Under åtta veckor på heltid varvas skolning i service, språk och kultur med praktik. Måndagar och tisdagar är skoldagar, onsdagar och torsdagar är det praktik ute på ­restaurangerna. På fredagarna är det återigen skoldag då veckans lärdomar och insikter summeras. Kulturdelen av utbildningen är viktig.

– Om vi någon gång stöter på problem så handlar det om kultur, till exempel att kunna ta order från en ung kvinnlig chef. Sådant löser vi genom att informera och förklara hur vi arbetar i Sverige, säger Charlotte Zetterlund och fortsätter:

– Tänk att komma som ny till ett land och inte kunna de oskrivna reglerna. Jag skulle uppskatta om någon talade om dem. Vi vill ge deltagarna förståelse för Sverige som land, om rättigheter och skyldigheter. Därför har vi med en del om till exempel arbetsrätt.

Deltagarna till utbildningen väljs ut av Arbetsförmedlingen och intervjuas av Max restaurangchefer. Deltagarna får en plats på en restaurang där de gör sin praktik. Varje utbildningsplats ska kunna leda till ett riktigt jobb.

Efter pilotomgången i Stockholm, där 16 personer deltog, har 13 i dag ett arbete på Max. Kravet är fullständig närvaro och det är inte tillåtet att jobba eller studera vid ­sidan av eftersom utbildningen är på heltid. Deltagaren ska kunna göra sig någorlunda förstådd på svenska eftersom utbildningen hålls helt på svenska.

Charlotte Zetterlund tror att fler företag skulle våga göra satsningar som denna om det vore enklare.

– Viljan finns och det finns ett enormt behov av kompetensförsörjning. Allt som underlättar för företag att anställa fler, snabbare, vore bra. Dessutom leder det till att del­tagarna skulle slippa utanförskap om vi kunde undvika ledtider.

Inför den andra omgången av utbildningen ska Arbetsförmedlingen redan i urvalsstadiet känna till vilka regler och eventuella begränsningar som omgärdar varje ­kandidat. Detta för att Max så snabbt som möjligt ska ­kunna ­anställa personen efter avslutad kurs. I den första omgången kunde vissa deltagare få vänta i flera veckor innan de kunde sätta i gång att arbeta på grund av att det fanns oklarheter kring uppehållstillstånd och rätt till ­bidrag.

Under våren startar nästa omgång av Max-svenskan. Den här gången kommer ett 50-tal personer antas. Hr och Arbetsförmedlingen ska tidigare komma in och berätta mer om vad som gäller och vilka karriärvägarna är inom organisationen. Det är viktigt att restaurangcheferna har tid att ta hand om alla kandidater. För Max innebär utbildningen en investering i tid och engagemang, inte minst kring administration. Enligt Charlotte Zetterlund är det helt klart värt all tid och alla ansträngningar.

– Vi har ett starkt samarbete mellan hr, restaurangchefer och våra samarbetspartner. Man ska inte vara rädd för att det kommer bli besvärligt. Visst finns det gupp på vägen, men jag skulle vilja råda fler att våga. Det är en lycka att få så engagerade och duktiga medarbetare. De får inte bara ett jobb utan en tillhörighet i ett team

JENNIE JENSEN

Läs också:

Hitta rätt bidrag till er integrationssatsning

Få företag tar chansen till att använda bidrag


JUST NU PÅ FÖRSTA SIDAN