Tengai ­rekryterar utan fördomar


2018-12-03 - Med förmåga att läsa av ansiktsuttryck och analysera samtal anses Tengai vara världens mest sociala ai ? och hon är den första rekryteringsroboten i sitt slag.Till våren planeras första arbetsdagen på rekryteringsbolaget TNG.


Samer Al Moubayed med Tengai. Roboten kan ställa frågor och tolka ­svaren på samma sätt för alla kandidater. Foto Elsa Frizell.

– Välkommen Personal & ledarskap. Jag är en talande robot och jag gör mitt bästa för att bli en bra rekryterare. Det säger den sociala ai-roboten Tengai och blinkar med ena ögat.

Jag träffar henne på Furhat Robotics kontor på Kungliga Tekniska högskolan, KTH. Tengai kan läsa av kroppsspråk, mimik, röstlägen, hastighet på prat och är, enligt företaget självt, den mest avancerade sociala ­robot som finns i världen.

Tengai är en variant på roboten Furhat, som i dag används inom både skolor och kundtjänster. Med rekrytering som specialitet blir hon den första i sitt slag att kunna göra kompetensbaserade intervjuer, tolka svaren och ge en rekommendation om vilka kandidater som ska gå vidare. Men riktigt fullärd är hon inte än. Upplärning pågår under vintern. Tidigt i vår beräknas hon kunna göra den första ­arbetsdagen på rekryteringsbolaget TNG som äger Tengai tillsammans med Furhat Robotics. Men varför en robot?

– Alla jobbintervjuer är fördoms­fulla på något sätt och det finns mycket som påverkar, inte bara åsikter och erfarenhet utan mycket annat som vilken tidpunkt på dagen intervjun hålls, om rekryteraren är hungrig eller trött. Förutom uppenbara fördomar kring etnicitet och ålder finns det också många subtila som är svårare att få fatt i. En robot kan ställa frågor och tolka svaren på samma sätt till alla kandidater, säger Samer Al Moubayed, vd och en av grundarna till Furhat Robotics.

På TNG ser man roboten som ett komplement som ska hjälpa rekryterarna att vara fördomsfria. Tanken är inte att ersätta människan.

– Vi vill fortsätta att utveckla fördomsfri och kompetensbaserad rekrytering och låta människan göra det hen är bäst på, säger Anna Rydbacken, regionalchef på TNG.

Tengais uppgift kommer bli att bedöma kandidatens personliga egenskaper och förmågor, just det moment vid rekrytering där fördomar riskerar att spela in mest. Hon ska kunna be om upplysningar som ”Beskriv en situation där…”, ”Ge ett konkret exempel på hur du löste …”. Tengai analyserar svaren mot den kompetensprofil som är programmerad för rollen som ska bemannas, och bedömer de personliga egenskaperna med algoritmer som bygger på den klassiska femfaktormodellen för personlighet.

I samtalet kan Tengai läsa av ­mimik, hur långt bort personen sitter och hur kandidaten rör huvudet. Ett leende kan till exempel läsas av i hundra steg där hundra är ett jätteleende och där noll är en neutral mun. Tengai analyserar också röstens tonläge, hur mycket personen pratar, hur högt och snabbt och känslan i orden.

– Om du till exempel säger ”Jag älskar verkligen det svenska vädret ” och säger det på ett argt sätt registrerar Tengai att ord och känsla inte stämmer och gör en tolkning av vilken attityd som du egentligen har, säger Samer Al Moubayed.

Var personen tittar kan Tengai där­emot inte avgöra och ännu har de en bit kvar med att bygga roboten så att den blir bekväm att prata med för kandidaten.

– För det krävs att roboten kan ­interagera genom hummanden och annan kommunikation som smörjer konversationen så att det inte blir ett ping-pong-samtal där den ena säger något och sedan den andra, säger han.

Trots att social ai är avancerad ­teknik är den allra största utmaningen att programmera Tengai fördomsfritt. Här har samarbetet med TNG varit viktigt och de samarbetar också med forskare inom kommunikation och ­rekrytering.

– Problemet är att roboten inte blir bättre än den data som den får. Om ­datan kommer från människor som är fördomsfulla så kommer även ­roboten bli det, säger Samer Al Moubayed.

Nu pågår upplärning av Tengai där hon får intervjua olika kandidater. ­Under dessa intervjuer styrs Tengai med en fjärrkontroll av en rekryterare som sitter i ett annat rum men som hör och ser allt som sker i intervjurummet mellan Tengai och den jobbsökande. Allt rekryteraren gör sparas och analyseras och blir den kunskapsdata som Tengai lär sig från. Även om Tengai i detta skede kommer att styras av människan blir detta ändå ett första steg mot fördomsfri rekrytering, ­menar Samer Al Moubayed.

– När en rekryterare sitter i ett rum med någon är hen fri att göra som den vill. När människan använder roboten kan den bara göra specifika saker som det finns knappar till på fjärrkontrollen. Roboten kommer alltid prata med samma ton och accent och den kan inte frångå manus eftersom knapparna finns där.

Tidigt våren 2019 beräknas Tengai kunna vara självständig och göra intervjuerna helt utan en människa vid fjärrkontrollen. Det första steget blir att Tengai samlar data men inte bedömer den. Målet på sikt är att Tengai sätter kandidaterna på en lista och ger en rekommendation om vilken kandidat som ska gå vidare.

Hur kommer de jobbsökande att ­reagera?

– Vi har hittills mest mötts av ny­fikenhet från kandidater och kunder, särskilt när de förstår vilka vinsterna kan bli med en ännu mer fördomsfri rekryteringsprocess, säger Anna Rydbacken.

Samer Al Moubayed tror att de kommer se både positiva och negativa effekter under höstens testintervjuer.

– Det finns studier som visar att många är mer benägna att dela ­hemligheter med en robot än med en människa och studier som visar att folk har svårare att ljuga för en robot än för en människa. Men jag tror ­också att det finns de som kan känna sig förolämpade av att man inte är ­viktig nog att få bli intervjuad av en människa.

I början kommer Tengai bara kunna analysera ett begränsat antal personliga egenskaper. Det är svårt att samla data som beskriver hela mänsklig­heten, konstaterar Samer Al Moubayed.

På sikt hoppas de kunna analysera i princip alla personligheter och olikheter. På så vis kan roboten bli en bra hjälp när organisationer ska rekrytera människor med till exempel olika funktionsvariationer. Men för att kunna rekrytera fördomsfritt kommer Tengai behöva ha förförståelse av vem det är som blir intervjuad så att hon kan kompensera för det.

– Till exempel om en person med utländsk bakgrund ska intervjuas som inte pratar så bra svenska, kanske ­roboten inte förstår helt vad personen säger. Då vill man inte analysera den datan utan att kompensera för att ­personen inte har svenska som modersmål, säger Samer Al Moubayed.

Han poängterar att det är just den här typen av samtal som också är ett av syftena med att bygga roboten.

– Tengai är ett verktyg för oss att analysera och diskutera rekrytering, fördomar, hur vi kommunicerar och vad som kan behöva kompenseras för i en intervju. Detta är svårt att analysera när människor intervjuar eftersom människor inte är lika bra på att utforska sina tankar, beteenden och reaktioner.

ELSA FRIZELL

Läs också De valde bort en ai när de valde rekryteringsrobot


JUST NU PÅ FÖRSTA SIDAN