Utmana dig själv
– visa mod


2018-04-04 - Du noterar när andra ser sig som offer eller skyller ifrån sig i stället för att göra det som krävs. Men hur gör du själv? Många inom hr klagar över att de inte blir lyssnade på, i stället för att ta tag i det verkliga problemet: de är för fega, säger Johannes Hansen.


Det är fel lite här, lite där. Ledningsgruppen fattar inte. Linjecheferna bryr sig inte. Man ser inte vad du ser, drar inte åt samma håll, brister i tilliten…

– Ursäkta, men om du sitter i ledningsgruppen är väl det här ditt område? Ingen annan vet bättre än du hur avgörande rätt kultur i gruppen är, hur viktig tilliten är, och hur ni påverkar den till det bättre. Det är väl din roll att göra vad som krävs för att det ska ske? säger Johannes Hansen.

Och han tillägger:

– Eller är du för feg för företagets bästa?

I tio år har Johannes Hansen jobbat som mental rådgivare för ledningsgrupper, och har jobbat individuellt med hr-chefer, föreläser i ämnet och författare till Fuck Your Fears den nyligen utkomna, Tough Love.

– Om du märker att dina kolleger inte ser de här frågorna, så måste du gå till botten med en plan för hur du tänker få dem att se vad du ser. Om du gör jobbet, så kommer du att få igenom det som har betydelse. Så enkelt är det. Om du inte är villig att göra vad som krävs utan skyller på omständigheter, då måste du inse att du har offerkoftan på dig.

Det första steget för att bli modigare är att inse hur skickliga vi människor är på att manipulera oss själva – för att slippa göra det som tar emot.

– Vi säger exempelvis att vi inte hinner när vi i själva verket är rädda för att misslyckas, och vi säger att vi saknar resurser när vi borde utmana våra känslor av otillräcklighet. Bara när vi vågar se vad saker egentligen handlar om kan vi komma åt de verkliga hindren, både för oss själva och för organisationen, säger Johannes Hansen.

Om du klagar över att ingen vill lyssna kan du under ytan vilja ha det just så. För att det känns tryggt.

– Många av oss söker sig omedvetet till situationer vi känner igen från tidigare i livet. Det ger oss trygghet. Så om du under en längre tid upplever att du inte har blivit lyssnad på, kan det hända att en del av dig känner en trygghet i att inte bli lyssnad på, och därför gör allt för att upprätthålla den verkligheten. Det kan vara anledningen till att du föreslår idéer utan att först underbygga dem och förbereda en dragning där du får alla med dig, eller varför du sitter tyst när du borde höja rösten.

Och en annan dimension som lurar under vassen: Vad blir konsekvensen om du faktiskt blir modigare?

– Kanske finns det en del i dig som känner sig osäker på om du kan hantera ett större mandat, en mer omfattande budget och högre förväntningar? Genom att bara försöka bli lyssnad på, utan att se till att det händer, slipper du konfrontera dessa rädslor.

Ett av hans råd för att bryta igenom rädsloväggarna och bli modigare är att använda kalendern.

– Utgå ifrån att du hittills inte ens har försökt åstadkomma förändringar i organisationen. Du behöver boka in tid i din kalender för att öka ditt inflytande. Det krävs både tid och energi för att utföra modiga handlingar.

Du kan exempelvis vilja avsätta tid för att träffa personer i eller utanför organisationen där du har möjligheten att prata om dina otillräcklighetskänslor och ansvarsrädslor.

– Anlita en sparringpartner som håller dig ansvarig för att ta modiga steg framåt även när det känns utmanande, som tränar dig i att vässa argument så att de biter. Kom ihåg att utgå ifrån verksamhetens affärsmål och utmaningar, inte hr:s egna utmaningar.

Han tipsar också om värdet av att försätta sig själv i ett läge där det inte finns en ångra-knapp för att få saker gjort.

– På nästa ledningsgruppsmöte tar du dig själv i gisslan med orden ”Om en månad kör jag en dragning om en process som ledningsgrupper i ett antal framgångsrika företag jobbar efter för att framtidssäkra sin verksamhet följt av mina förslag på hur vi kan börja implementera den hos oss”. Sen får du ner det i protokollet så att du inte kan dra dig ur.

Han betonar vikten av att förbereda sig väl.

– Andas, och träna på att slappna av
inför det som känns utmanande. En studie publicerad av forskare på Northwestern University har visat att obehagliga bilder i hjärnan hänger kvar lättare när vi spänner oss. Du kommer att vilja bli bra på att hantera de jobbiga känslorna som det innebär att bli modigare utan att boka av eller skjuta upp de viktiga samtalsämnena.

Johannes Hansen menar att du äventyrar organisationens välmående genom att gömma dig.

– Tror du på hr:s betydelse? Tycker du på riktigt att de hr-insatser du vill göra är angelägna för verksamhetens framtid? Om du inte står upp för detta och får de andra med dig, ska du då ens jobba med det här? För varje dag som du inte får till det här sviker du personal och kunder, säger Johannes Hansen, medvetet provocerande.

Hur mycket ska man stånga sig -blodig? När är det dags att släppa och gå vidare?

– Det är så individuellt, och även svårt att komma fram till på egen hand. Du behöver någon som kan se dig utifrån, sätta saker och ting i perspektiv. De flesta som använder just begreppet ”stångat sig blodiga”, har tyvärr inte gjort jobbet. Sen finns det givetvis andra som borde ha gått vidare för länge sen. De kör för hårt, sover ingenting och sliter ut sig när de borde sökt sig vidare till ett företag som uppskattar deras engagemang. Men att gå vidare kräver ju också mod.

3 sätt att tänka som gör dig modigare

Ge dig själv kbt-uppgifter
Kbt-uppgifter (kognitiv beteende-terapi) är uppgifter du kan ge dig själv för att utsätta dig för det som du är rädd för – i små doser. Du blir modigare ett steg i taget. När du har klarat den fösta uppgiften ökar du utmaningen. Successivt blir du känslomässigt starkare, precis som med vilken muskel som helst. Om du gör tvärtom, medvetet undviker situationer som känns läskiga, leder det till att din oro och ängslighet förvärras.

Inspireras av samurajerna
Samurajkrigarna föreställde sig sin egen död innan de gick in i strid. På så vis kunde de gå in i striden mycket friare i sinnet. Då de redan hade upplevt döden skrämde den inte längre på samma sätt. Det här kan låta paradoxalt, men om du skriver ner dina orostankar – allt du är rädd ska hända i en viss situation – och sedan ägnar 30 minuter åt att leva dig in i att det faktiskt inträffar, så kommer du att känna hur allt känns lättare efteråt. Låt de jobbiga känslorna skölja över dig, igenom hela kroppen, tills de till slut lättar. Förmodligen kommer din mardröm inte alls att inträffa, men nu känner du att det är okej hur det än går.

Visualisera idealscenariot
Lev dig in i situationen du är rädd för, och föreställ dig nu att allt går bra. Vad är det med dig som gör att det går bra? Fokusera på det. Kanske ser du hur du bidrar med trygghet, balans, lugn och närvaro. Lev dig in i känslan. Hur känns det när du är trygg, balanserad, lugn och när-varande? Känn hur du bär dessa känslor i situationen. Om du vill kan du skapa en ”trigger” när det känns som bäst, exempelvis hålla hårt i tummen. När du sedan senare behöver plocka fram denna känsla kan du hålla hårt i tummen igen så påminns du om känslan.

KRISTIAN BORGLUND


JUST NU PÅ FÖRSTA SIDAN
#5